Det här är jag

Jag heter Elias Hemmilä och min ambition är inte att skriva ett blogginlägg i veckan. Jag skriver när jag känner för det. Jag kommer högst troligen skriva företrädesvis om anti-rasism, feminism, identitets- och fördelningspolitik och miljön. Och så fotboll och hockey.

torsdag 22 maj 2014

Vart är du ifrån? Vänta, låt mig gissa!

Hmm. Mellanöstern? Nej? Latinamerika? Nej fan, det måste vara något arabiskt. Vänta, vänta, Syrian? Nej? Hmm. Algeriet? Marocko? Nej, nu ger jag upp.

Vad bra. För jag gav upp för 15 år sedan. Förstås i en ålder då jag inte kände till hegemonisk vithet, exkluderande svenskhet, underliggande rasistiska strukturer och annat. Men jag insåg ganska snabbt att jag mer eller mindre är statslös i termer av nationalitet. Då brukade jag tänka: ”men, jag pratar ju perfekt svenska och har alltid gjort. Jag uppträder varken kaxigt eller respektlöst, och för den sakens skull så är jag son till två kristna föräldrar. Hur kan inte det räcka för att få vara svensk?”. Och framförallt: om inte det räcker för att vara svensk, hur kan jag någonsin kalla mig för finsk med samma logik? Eller etiopier?

Nu tänker jag mer: ”jaha, du vill köra nationalitetsbingo. Vänta så ska jag bara köra ner huvudet i toalettstolen tre gånger, för det är fan roligare”.

Fast egentligen tänker jag inte ens så. Jag är tacksam för att jag har humor. Tack vare det kan jag mest skratta bort det. Men vad som är mindre tacksamt är att vara ett föremål för andras nöjen. Leken ”gissa nationalitet” är bara en av många spikar i kistan som är exkluderande svenskhet.

Slut ögonen och tänk er själva. Tänk er hur det skulle vara att inte få ha sin bakgrund i fred. Att få den ifrågasatt jämt och ständigt. Tänk er att någon frågar vart ni kommer ifrån, ni svarar Kalmar, och får följdfrågan ”nej, men land. Vilket land kommer du ifrån?”. För många vita är det en situation som aldrig uppstår. Jag har till och med mörkhåriga vänner med vita, svenska föräldrar som fått den frågan. För dom är det alldeles självklart att idiotförklara personen som frågar. En vän blev så sur att hon gick ut från puben vi satt i. Någon hade frågat om hon var grek.

Här är i varje fall en lista på lekar ni kan spela nästa gång, om ni nu inte är alltför pepp på att reproducera exkluderande och sorterande mönster:

Burken
Gömma nyckeln
Tequilabackhoppning
Pogs
Kull
Busringning

Appropå det sista. När man var liten och busringde slog man #31# innan för att få skyddat nummer. Kommer 2000-talisterna säger hashtag 31 hashtag? #ViktigaFrågor


Bisou!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar