Det här är jag

Jag heter Elias Hemmilä och min ambition är inte att skriva ett blogginlägg i veckan. Jag skriver när jag känner för det. Jag kommer högst troligen skriva företrädesvis om anti-rasism, feminism, identitets- och fördelningspolitik och miljön. Och så fotboll och hockey.

tisdag 20 januari 2015

Vänsterliberalismen (or lack thereof?) i Sverige

Okej. Jag är vänster. Och liberal. Två, i min mening inte konflikterande etiketter som jag fäst på min politiska identitet. Någonstans längst vägen har den politiska vänstern i Sverige funnit egenvärde i att "stay put" - angrip den för mycket, men kom inte och säg att vänstern i Sverige inte är vänster. Men på vilken bekostnad har detta skett? Mikael van Reis skriver i en nio år gammal debattartikel (thx internetz) att det finns många politiskt hemlösa medborgare i Sverige. Jag tror att det stämmer. Nio år senare har det blivit väldigt, väldigt trångt i mitten. En regering med historiskt lågt underlag sökte sig till höger under en hel valrörelse. Och ute till vänster finns vänsterpartiet. Och så eventuellt Feministiskt initiativ. 

Men jag funderar ofta på hur stort ett vänsterliberalt svenskt parti hade kunnat vara. Ibland är det väldigt, väldigt, väldigt JÄVLA tufft att försöka förklara för åsiktsfränder att jag inte av princip är emot t ex friskolor. Eller Bromma flygplats. Men samtidigt är en stor anhängare av överstatlighet. För att då inte tala om att alla människor ska födas, leva och dö lika. Missförstå mig rätt. Jag blir kallad för kommunist när jag pratar om identitetspolitik. Intersektionalitet. Om hur det inte "räcker" med att stoltsera med att nån blatte har kontorsjobb. En svensk politik måste finnas till för romen, för den beslöjade kvinnan, transpersonen, den svarta kvinnan utanför funkisnormen, etc. Men vara emot alla utförsäljningar? Jämt? Jag vet faktiskt inte, men jag tror inte det. 

Den (i varje fall i Sverige) liberala principen om att konkurransutsätta för att höja kvalitén är jag inte emot. En vinst så stor för att den privata aktören ser det som ett bra investeringstillfälle står inte i kontrast till benhårda krav på återinvestering och socialt ansvar. Skolan ska inte få gå omkull. Nivån på vården ska vara hög. 

Hmm, jag vet inte. Nu ska jag iväg på föreläsning. Jag lämnar er med en intressant debattartikel från 2006 och ett roligt klipp på Bianca Kronlöf. Liberal är väl att man ska få gifta sig med en delfin?! Jag håller med.

Tjingeling badring.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar